Sunday, February 25, 2007

Tip memilih papan kekunci & tetikus terbaik

Tip memilih papan kekunci & tetikus terbaik
Papan kekunci dan tetikus merupakan gandingan dua peranti input yang lazim digunakan dan saling melengkapi antara satu sama lain sebaik sahaja PC dihidupkan.

Biasanya, sebuah komputer peribadi (PC) gagal dikendalikan dengan baik jika tidak dilengkapi dengan peranti input yang sesuai. Kebanyakan aplikasi dan aktiviti pengkomputeran terkini juga memerlukan peranti input yang lebih baik dan fungsi lebih canggih.

Melihat kepada barisan produk yang terdapat di pasaran, pengguna berpeluang memilih mana-mana model, dari asas hingga yang lebih canggih. Papan kekunci dan tetikus tidak lagi terikat dengan reka bentuk yang standard, sebaliknya ada yang dilengkapi bebutang fungsi lebih banyak. Selain mengekalkan model dengan standard PS/2, model dengan standard USB juga ada, dan yang terkini model tanpa menggunakan wayar.

Seperti yang kita ketahui, kedua-dua peranti input ini memiliki komponen mekanikal yang boleh bergerak. Pada papan kekunci, komponen bebutangnya (contohnya, spring) akan bergerak apabila ditekan, manakala pada tetikus melibatkan pergerakan bebutang,

seterusnya

No comments: